Het verschil tussen talent en competentie
01 maart 2021 
1 min. leestijd

Het verschil tussen talent en competentie

In veel bedrijven wordt er gesproken over talentmanagement, maar wat is dat nu precies? Vaak krijg ik het idee dat we het niet altijd over hetzelfde hebben. Waar de één spreekt over een competentie kan de ander spreken over talent. En dat is ook helemaal niet gek want het lijkt ook veel op elkaar en toch is het onwijs belangrijk dat je wel het verschil ziet. Want wat is nu eigenlijk het verschil tussen talent en competentie?

Er is een essentieel verschil tussen talent en competentie. Een talent is een bepaalde gave of kwaliteit, een talent is een zelfstandig naamwoord. Een competentie is de manier waarop het talent zichtbaar wordt gemaakt in werkgedrag, competenties zijn werkwoorden. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Openheid voor nieuwe ideeën is een talent.
  • Nieuwe ideeën accepteren is een competentie.
  • Humoristisch zijn is een talent.
  • Humor gebruiken is een competentie.
  • Besluitvaardigheid is een talent.
  • Besluitvaardig handelen is een competentie.

Dit is interessant want ga eens voor jezelf na: Komen jouw competenties voort uit jouw talent of is het aangeleerd gedrag? Een talent kan ook een competentie zijn. Maar kan je ook een competentie inzetten zonder dat het een talent is? Is het aangeleerd gedrag? En ben je er dan wel écht goed in?

Functie-eis: Leidinggevende skills

Aangeleerde competenties hoeven niet per se negatief te zijn, maar voor sommige functies is het belangrijk dat de gevraagde competentie/skill ook daadwerkelijk een talent is. Zo geldt dat wat mij betreft ook voor leidinggevende functies.
Binnen veel bedrijven is het mogelijk om door te groeien in een andere functie. Zo worden veel leidinggevende functies bekleed door werknemers die gestart zijn in een andere (junior) functie. Dit kan ervoor zorgen dat er teams worden geleid door managers die de ‘leidinggevende skills’ on the job aanleren en niet per se het talent ‘leidinggeven’ bezitten. Denk bijvoorbeeld aan een gebrek aan ‘empathisch vermogen’, dit kan uiteindelijk in een team tot veel verloop en conflicten leiden.

Benutten van talenten

Veel mensen zijn zich niet bewust van het feit dat zij een talent hebben en zien het als iets heel vanzelfsprekends: “Dat is toch heel normaal dat ik dat doe, dat kan toch iedereen!” Vaak (h)erkennen mensen hun eigen talenten niet terwijl ze hen wel uniek maken. Om echt het beste uit je medewerkers te halen, zou je dit kunnen toetsen. Door assessments af te nemen krijg je inzicht in de talenten van je medewerkers en kan je ze op de juiste plek binnen de organisatie inzetten. Dit helpt niet alleen de organisatie succesvoller te maken maar ook de medewerkers zelf. Kortom een win-win situatie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen